image Norsk  image English

Åpningskonsert: J.S.Bach Johannespasjonen

17.03.2017


Balthasar-Neumann-Chor & Ensemble |||  Thomas Hengelbrock, dirigent
 



 

 

 

 

Fredag 17. mars kl. 19.00
Oslo domkirke
Feltplassering A/B 450,- C/D 375,-


 

 Sjelden versjon av et av kirkemusikkhistoriens viktigste verker

 

Til åpningskonserten kan festivalen presentere den verdenskjente dirigenten Thomas Hengelbrock og hans eminente solistkor Balthasar-Neumann-Chor & Solisten. Koret ble opprettet som et eliteensemble av Hengelbrock, og de fleste solistrollene i pasjonen fremføres av korets egne medlemmer. Orkesteret Balthasar-Neumann-Ensemble ble opprettet noen år senere som en støtte til koret, og sammen får vi oppleve dem i Bachs mesterverk. 

Johannespasjonen ble uroppført langfredag 1724 i Nikolaikirche i Leipzig og var høydepunktet i Bachs første år som domkantor. Gjennom to hoveddeler og fem akter fortelles lidelseshistorien på flere nivåer: Den bibelske teksten gir oss pasjonsfortellingen på Jesu tid. Ariene representerer en observatør som reflekterer over hendelsene uavhengig av tid – det kan være under korsfestelsen, i Leipzig på Bachs tid eller Oslo i 2017. Koralene uttrykker på sin side menighetens reaksjon her og nå, og bygger bro mellom fortellingen og menigheten. Det eksisterer i dag fire versjoner av verket. I denne versjonen, fra 1725, har Bach lagt til flere koraler og dermed styrket koblingen til liturgien. Johannespasjonen har inntil nylig befunnet seg i skyggen av Matteuspasjonen, men har i nyere tid vunnet stadig mer terreng. 
En av romantikkens mest profilerte komponister, Robert Schumann, skrev at «Johannespasjonen er mer utfordrende, kraftfull og poetisk enn Matteuspasjonen». I tillegg er den et av få verker som Bach reviderte og fremførte resten av sitt liv, så det var uten tvil et verk han selv satte meget høyt. 

If ever a composer showed polyphony in its greatest strength, it was certainly our late lamented Bach. If ever a musician employed the most hidden secrets of harmony with the most skilled artistry, it was certainly our Bach. No one ever showed so many ingenious and unusual ideas as he in elaborate pieces such as ordinarily seem dry exercises in craftsmanship. His melodies were strange, but always varied, rich in invention, and resembling those of no other composer.


Utdrag fra nekrologen over J.S. Bach skrevet av hans sønn C.P.E. Bach i 1754

 


Balthasar-Neumann-Chor & -Solisten ble grunnlagt av Thomas Hengelbrock i 1991, inspirert av den tyske barokkarkitekten Balthasar Neumanns arkitektoniske sidestilling av struktur, maleri og skulptur. Koret består av profesjonelle sangere, og har gjennom årenes løp opparbeidet seg et solid omdømme. Foruten konsertopptredener over hele Europa med ledende orkestre og dirigenter medvirker også koret på flere sceniske forestillinger som kombinerer musikk, opplesning, skuespill og dans. Solistene på åpningskonserten er: Agnes Kovacs, sopran, Katja Stuber, sopran, Hermann Oswald, tenor, Hans Jörg Mammel, tenor, Christoph Liebau, bass, Manfred Bittner, bass.

 



Balthasar-Neumann-Ensemble ble grunnlagt i 1995 av dirigent Thomas Hengelbrock med det formål å skape et ensemble med stor fleksibilitet og som var like hjemme i tidligmusikk som i samtidsmusikk. Ensemblet ble grunnlagt for å være en støtte til Balthasar-koret. Ensemblet gjester jevnlig de største konsertscenene og festivalene i Europa, som Festspielhaus Baden-Baden, Schleswig-Holstein Musik Festival, Opéra national de Paris, Teatro Real Madrid og Salzburger Festspiele.



Thomas Hengelbrock er en av de mest ettertraktede og respekterte dirigenter i sin generasjon, både innen konsert- og operarepertoar. Hengelbrock har ved siden av sin rolle som dirigent for Balthasar-Neumann-Chor & -Ensemble og NDR Sinfonieorchester dirigert orkestre som Münchner Philharmoniker, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Royal Concertgebouw Orchestra og Wiener Philharmoniker, og opptrådt på steder som Teatro Real Madrid, Festspielhaus Baden-Baden, Salzburger Festspiele og Opéra national de Paris.



Daniel Behle (Evangelist – tenor) er en av Tysklands mest ettertraktede tenorer og nyter stor suksess innen så vel konsert- som operarepertoar. Behles repertoar strekker seg fra barokken via romantikken og til nyskrevne verker fra 1900- og 2000-tallet. Han har sunget med dirigenter som Christoph Eschenbach, Kent Nagano, Hans-Christoph Rademann og Christian Thielemann.



Michael Nagy (Kristus – baryton) startet sin karriere ved Komische Oper i Berlin og Oper Frankfurt. Han har sunget ved flere store operahus, som Deutsche Oper i Berlin, Bayerische Staatsoper i München, Theater an der Wien og Bayreuther Festspiele, i roller som Wolfram i Tannhäuser, grev Almaviva i Figaros bryllup, Marcello i La bohème, samt tittelrollene i Owen Wingrave og Julius Caesar. Nagy er en ettertraktet konsertsanger verden over og har opptrådt med flere store orkestre.



Spanske Carlos Mena har etablert seg som en av vår tids mest ettertraktede kontratenorer. Han synger jevnlig i store konserthus og på operascener som Wiener Musikverein, Berliner Philharmonie, Concertgebouw Amsterdam, Sydney Opera House og Tokyo Opera City Concert Hall under ledelse av blant andre R. Jacobs, M. Minkowski og A. Marcon.
 

Foto: Balthasar-Neumann-Chor & -Solisten / Balthasar-Neumann-Ensemble: Florence Grandidier, Daniel Behle: Marco Borggreve
 




 
 
Program 2017
torsdag 16. mars
14:00
Åpen prøve for studenter og andre interesserte

fredag 17. mars
13:00
Mesterklasse med Hans Fagius

19:00
Åpningskonsert: J.S.Bach Johannespasjonen

lørdag 18. mars
12:00
Orgelkonsert med Marcus André Berg

13:30
Telemann-foredrag

16:00
Familieforestilling: Telemann for barn

19:00
Urfremføring: Prison Poems

21:30
Senkveld med Hans Fagius

søndag 19. mars
11:00
Festivalhøymesse i Oslo domkirke

11:00
Festivalhøymesse i Svenska Margaretakyrkan

11:00
Festivalhøymesse i Akershus Slottskirke

11:00
Festivalhøymesse i Østre Aker kirke

13:00
Bach er utenkelig uten Luther

14:00
Boysen-bussen

15:00
The Romantic Legacy of Renaissance Polyphony

20:00
BAL-KAN

mandag 20. mars
20:00
Urfremføring: Tidekverv

tirsdag 21. mars
12:00
Åpen prøve for studenter og andre interesserte

19:00
J.S. Bachs Luther-kantater

onsdag 22. mars
19:00
Passions and Lamentations

torsdag 23. mars
10:00
Mesterklasse med Daniel Reuss

13:00
Åpen prøve for studenter og andre interesserte

20:00
Urfremføring: Luther-suite

fredag 24. mars
19:00
G.P. Telemann: Die Donner-Ode

21:30
The Half-Finished Heaven

lørdag 25. mars
15:00
Matinékonsert med Inger-Lise Ulsrud

19:00
Dead Pope on Trial

21:30
Senkveld med Kåre Nordstoga

søndag 26. mars
11:00
Festivalhøymesse i Oslo domkirke

11:00
Festivalhøymesse i Grønland kirke

11:00
Festivalhøymesse i Frogner kirke

11:00
Festivalhøymesse I Uranienborg kirke

11:00
Festivalhøymesse i Nordberg kirke

15:00
G.P. Telemann: Harmonischer Gottes-Dienst

19:30
Avslutningskonsert: W.A. Mozart: Requiem